Cikgu Matematik Yang Paling Power Setakat ni !

“Wahh, Hebatnya..”- Cikgu Viral Ajar Math Cara ‘Power’ Bikin Netizen Mahu Sekolah Semula

Setiap cikgu pasti mempunyai cara tersendiri dalam mengajar pelajar-pelajarnya. Menerusi penularan video di Instagram membuatkan salah seorang cikgu lelaki menjadi viral dan dipuji ramai.

Video berdurasi 45 saat ini menerima pelbagai reaksi netizen apabila cikgu lelaki mengajar math dengan cara yang berbeza dan membuatkan netizen ingin kembali belajar.

Cikgu lelaki ini kelihatan berjaya menarik minat pelajar-pelajarnya belajar dalam keadaan yang gembira meskipun subjek math sukar difahami jika tidak kena dengan cara.

VIDEO:

Antara komen netizen yang terhibur malah suka kerana dapat melihat cara hebat cikgu ini mengajar math.

Bestnya…terbaik cikgu, Wah..kalau macam ni macam mau sekolah balik, Best la kalau semua cikgu math macam ni.

Pengantar Ilmu Hisab.

Islam sebagai agama Allah SWT sangat menekankan akan pentingnya ilmu pengetahuan.

Hal ini dapat dibaca dari ayat pertama yang turun kepada Rasulullah SAW yang berbunyi “Iqra’”, banyaknya ayat yang mengisyaratkan tentang ilmu pengetahuan di alam semesta, pujian dari Allah SWT kepada orang-orang yang berilmu, hingga banyaknya ilmuwan muslim di setiap generasi yang turut andil menyumbang peradaban bagi umat manusia.

Salah satu ilmu pengetahuan yang sangat penting bagi ummat Islam adalah ilmu hisab atau ilmu falak. Ilmu hisab ini sangat berkaitan dengan ibadah penting yaitu shalat, puasa dan haji.

Dengan ilmu hisab, waktu shalat fardhu dapat ditentukan dengan memahami pergerakan matahari. Sementara pergerakan matahari itu sendiri telah ditentukan posisinya.

Penulis bermaksud membuat tulisan berseri tentang ilmu hisab. Harapan kami, tulisan ini dapat memberikan pencerahan bagi ummat, sehingga mampu berfikir cerdas dalam memahami persoalan seputar falak.

Sebab hingga saat ini, ummat Islam masih disibukkan dengan perbedaan dalam menentukan kalender Islam.

Tak jarang, perbedaan ini membuahkan kesalahpahaman dan perpecahan. Kita turut prihatin, jika sebagian ummat Islam belum dewasa berfikir dalam memahami perbedaan, termasuk dalam soal awal bulan.

Menurut hemat kami, hingga saat ini perbedaan pendapat itu nampaknya masih menjadi sebuah keniscayaan, sehingga dibutuhkan landasan keilmuan yang mamadai untuk memahaminya.

Kredit : kucinghitam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *